În urmă cu câteva zile, mai exact pe 8 mai, EduPedu.ro a publicat o nouă știre referitoare la viitoarele planuri pentru sistemul de învățământ, care a iscat o întreagă discuție. Este vorba despre noile planuri-cadru de liceu, prin care logica și psihologia ar dispărea din programa școalară.
În locul acestor materii ar apărea sociologia, educația financiară și educația antreprenorială. Deși proiectul respectiv nu a fost pus în funcțiune și este doar un plan, posibilitatea de alegere a acestor materii pentru proba a 3-a la bacalaureat, filologie, ar fi inexistentă, ceea ce ar afecta elevii din țară.
Astfel am întrebat 11 tineri, aflați în invățământul universitar, cât și preuniversitar, ce părere au despre acest plan și cum cred că va afecta sistemul de educație românesc.
„Părerea mea este că se încearcă schimbarea sistemului de educație în cel mai penibil și nereușit mod posibil, cu propuneri imbecile și deloc gândite. Cred că au ales exact două materii importante, una din ele fiind și materia de admitere la facultatea de psihologie. Mă revolt când văd și citesc ce propuneri imbecile pot să mai apară. Eu cred că sistemul de învățământ trebuie schimbat din rădăcini, după modele eficiente, nu doar propunând idei imbecile, doar ca să fie făcut ceva.”
– Katja, studentă, 24 de ani
„Eu am terminat mate-info acum 2 ani și, sincer, materiile alea mi se păreau super inutile și puse acolo numai sa ne țină la școală. Nici logica si nici psihologia, mai ales făcute la școală, nu m-au ajutat cu absolut nimic până in ziua de astăzi. Cu atât mai rău că ar putea fi puse ca materii de bac.”
– Tudor, student, 21 de ani
„Sincer, eu aș prefera să rămână aceste materii în programă, deoarece am fost interesat de ce se predă, plus că sunt diversificate unele perspective, cel puțin mie așa mi se pare. Ajută la înțelegerea unor lucruri în amănunt. Altă chestie bună este că o oră de genul este prevăzută ca o “pauză”, pentru că o oră de psihologie/logică/economie e percepută mai ușoară decât una de română/matematică/fizică.„
– Codruț, elev, 18 ani
„Bine că rămâne religia in școli și pe aia nu ar scoate-o în veci sub pretextul că suntem țară creștin-ortodoxă. Psihologia e foarte importantă dacă mă întrebi pe mine, pentru că, în primul rând, ajungi să te cunoști mai bine pe tine și cum funcționează mintea umană, less or more. Logica nu prea m-a pasionat, dar ajută la bacalaureat. Sunt totuși două materii din care ai ceva de învățat. Oricum lumea nu prea vine la orele acestea, cred că bazat pe această idee se gândesc să le elimine. Dar pe lângă asta, sunt o mulțime de profesori care s-au specializat pe aceste materii, deci, eventual, și-ar pierde locul de muncă.„
– Ruxi, studentă, 20 de ani
„Eu cred că va afecta enorm sistemul, mai ales că vorbim de două materii destul de importante din programa pe care o studiază elevii în acei ani. Logica e o materie care te pune la încercare, care îți dezvoltă abilitatea de a gândi, iar psihologia are și ea un rol în dezvoltarea personală. Mai mult, dacă nu ar mai fi studiate, ar afecta elevii care ar opta pe viitor la școli de poliție, de exemplu, unde se susțin probe de logică și acel examen psihologic. În liceu, prin aceste materii, se pun bazele formării unor cunoștințe de care unii, mai mult sau mai puțin, au nevoie.”
– Mihai, student, 19 ani
„Eu sunt de părere că logica și psihologia sunt niște materii interesante care pot să fie de ajutor și după terminarea liceului, în anumite domenii și universități, dar și pentru dezvoltarea abilitaților de comunicare și a aptitudinilor. Psihologia mi se pare utilă pentru că îi ajută pe elevi să cunoască noțiuni de bază despre psihicul si gândurile lor și, mai mult, sunt mulți elevi pasionați de acest domeniu. Eu cred că dacă un minim de cunoștințe în domeniu nu e dezvoltat în liceu, nici elevii nu vor mai avea posibilitatea să descopere dacă le place domeniul respectiv, pentru că nu au avut nicio tangență cu acesta si nu înțeleg ce presupune.”
– Anca, elevă, 17 ani
„Cred că eliminarea acestor 2 materii e un mare deserviciu adus elevilor, pentru că resursele legate de sănătate mintală sunt deja destul de limitate, iar studierea psihologiei în școli ar face accesul la acestea mult mai ușor. Iar legat de logică, e important să înveți raționamente logice pentru a ajunge la concluzii pertinente, iar asta nu se poate realiza doar prin intermediul matematicii sau a științelor exacte.”
– Cosmina, elevă, 18 ani
„Aici problema e mai amplă. Logica foarte puțini profesori o stăpânesc pentru că nu exista o facultate pentru această specializare. Mulți dintre ei învață programa alături de elevi. Cu toate acestea, cred că elevii vor simți lipsa acestei materii, deoarece mulți o alegeau ca a 3-a materie de bacalaureat. Când vine vorba de psihologie, cred că doar cei care aveau de gând sa continue mai departe la facultate pe acest domeniu o alegeau, deci nu ar fi o așa mare problemă, părerea mea. Mă bucur că au băgat educație financiară și antreprenorială, dar există riscul, cum a fost și până acum, să fie abordate și tratate cu superficialitate. Și, în mod normal, cel care predă logica se ocupă si de restul materiilor sociale. Dacă acum se introduce educația financiară, cine o sa aibă dreptul să predea astfel de materie?”
– Larisa, 22 de ani, masterandă
„Din punctul meu de vedere, fiecare disciplină studiată la școală are propria importanță, neexcluzând astfel logica, psihologia sau sociologia. Chiar dacă elevii nu își dau interesul total pentru aceste materii, ele ajută la dezvoltarea noastră, reușind sa ne antreneze și să ne “forțeze ” mintea pentru a ne mări capacitatea de intelegere.”
– Rareș, 17 ani, elev
„Eu am absolvit liceul acum 2 ani și am terminat matematică-informatică, intensiv informatică. Nu sunt deloc de acord cu scoaterea din programă a acestor materii pentru că:
1. Științele socio-umane nu se referă doar la a studia cum acționează o persoană din punct de vedere financiar, filosofic sau social. Se referă și la mintea unei persoane (deci psihologie) și la cum fac conexiuni simple oamenii (deci logică);
2. Materiile astea sunt materiile alea „ușoare”, materiile la care elevul își distrage atenția de la materiile profilului și de la toată presiunea. Sunt materiile la care fiecare are oportunitate să stea relaxat și să învețe de drag. Scoaterea lor din programă ar însemna adăugarea materiilor epuizante (mate la mate-info sau istorie la filologie);
3. Un adolescent nu poate să își de-a seama ce vrea să învețe și ce vrea să devină (eu una mi-am schimbat opțiunea la facultate în a 12-a și până atunci stătusem cu gândul în prea multe părți că nu știam ce anume vreau).”
– Ana-Maria, 20 de ani, studentă
„Consider că nu trebuie scoase aceste materii. Sunt elevi care doresc să urmeze facultăți în aceste domenii, iar predarea lor în liceu facilitează înțelegerea unor concepte de bază. Prin excluderea acestora pot interveni multe probleme în sistemul de învățământ românesc, printre care privarea elevilor de a studia ce le place. Cum sunt materii opționale la examen, fiecare e liber să aleagă ce își dorește și este normal să existe o varietate de materii din care se poate da examenul. Fiecare elev are anumite abilități și înclinații, iar sistemul de învățământ ar trebui sa le fructifice, să le pună în valoare, nu să le stopeze. Așadar, părerea mea este că nu ar trebui scoase aceste materii din programa școlară.”
– Andreea Daniela, 20 de ani, studentă