Tocit și favoritism, cam așa funcționează liceul în România

Nu poți trece prin liceu fără a-ți forma spiritul de observație și aptitudinile critice, asta, cel puțin, dacă nu ești o entitate din Parlamentul României.

Am petrecut patru ani într-un liceu dintr-un mic orășel din Suceava, unde am avut parte de niște profesori foarte buni (la materiile pentru bacalaureat și nu numai), dar și de o serie care abia știau să predea materia pentru care se presupune că s-au pregătit la facultate.

Notele acestora din urmă se puneau pe ochi frumoși, pe cumpărarea unor manuale sau cărți pe care nu le-am folosit nici în ziua de azi sau pe gradul de lingușeală.

Școala românească nu promovează valori precum autodepășirea, ci amplifică dorința elevilor de a se bate pentru locul I, chiar dacă asta înseamnă toceală 24/7. Memorie mecanică are toată lumea, dar nu la fel se poate spune și despre cea logică.

Sunt împotriva tocitului, motiv pentru care la majoritatea „ascultărilor” ceream să mi se pună întrebări. Aș fi putut foarte frumos să citesc lecția de 10–15 ori și apoi să o reproduc pe o scenă, dar cu ce aș fi rămas în minte?! Unii profesori se simțeau ofensați că trebuiau să îmi pună întrebări din lecția de zi, deși în asta constă nota la oral, din vorbit pe baza unui subiect, cu gura ta, cu ideile tale, nu cu caietul sub ochi și cu șoapta celui mai bun prieten, care îți este și coleg de bancă.

Notele mele la unele materii (cele din categoria a doua) au fost fie prea mici, din cauza unor profesori prea pretențioși, fie prea mari, din cauza unor profesori prea lăsători. La latină, de exemplu, am media 10 atât în clasa a IX-a cât și în a X-a, iar tot ce știu este „salve”, pentru că în caietul de latină nu am scris nimic, deoarece orele de latină erau dezbateri publice sau picnicuri în toată regula.

Niciodată nu am să îndemn pe cineva să tocească. Sfatul meu pentru cei care încă se confruntă cu liceul este următorul: învață logic, pentru tine, pentru că mai bine iei un 7-8 pe merit, decât un 10 pe 100 de cuvinte pe care le uiți în maximum 10 ore.

Altă pildă utilă este aceasta: explică altora ceea ce ai învățat. De ce? Pentru că așa îți întipărești informația de care ai tu nevoie, iar receptorul, va înțelege la rândul lui ce îi explici. Astfel, aveți amândoi de câștigat.

Școala ca instituție în România trebuie șlefuită, trebuie mulată pe valorile elevilor care stau 12 ani de zile pe bănci, iar apoi nu știu încotro să o apuce.

Ne trebuie materii precum educația sexuală, educația financiară, educația civică sau cursuri de prim ajutor. Și lista poate continua. Religia mi se pare inutilă în școli, pentru că educația religioasă nu e o știință, ci o valoare spirituală pe care o dobândești de la părinți și de la biserica la care mergi. Limba latină este și mai inutilă! Pentru că nu o mai vorbește nimeni. Nu vor veni romanii cu mașina timpului să ne întrebe ce facem. Sau poate asta se așteaptă.

Am trecut prin liceu, am luat și bacul, știu și încotro vreau să mă îndrept, dar toate acestea se datorează pregătirii individuale, cu sfaturi de-ale profesorilor și, mai ales, autodepășirii, nicidecum tocelii sau lingușelilor pentru un 10.
Oricine vrea zece în catalog, dar pentru 10 trebuie să muncești! Să arăți că meriți o notă mare, nu să privești profesorul sau profesoara și el/ea să se topească de ochii tăi frumoși. That’s not fair!

Andrei Mariș
Andrei Marișhttps://andrewmaris.wordpress.com/
Just an oversized soul in a tight body

Similar Articles

Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai populare