Profesorii fascinanți sunt maeștrii sensibilității. De-a lungul timpului, ne-am întrebat ce este, de fapt, motivația și care este rolul ei, mai ales, în ceea ce vizează educația elevului. Motivația este o explozie de artificii, una dintre cele mai importante pârghii ale educației eficiente.
Povestea mea…
Mereu am încercat să fiu ,,elevul model”, elevul perfect al clasei. Am studiat asiduu, mi-am făcut temele și am ținut ștacheta sus la școală. Normal, toate acestea mi-au procurat o anxietate incredibilă, deoarece voiam să demonstrez că sunt un om valoros. În final, toate acestea nu au dus decât la un dezavantaj. Am crezut că dacă voi fi acea ,,persoană perfectă” voi fi apreciată pentru ceea ce sunt, pentru talentul pe care-l am.
Opinia..
Și, iată-mă aici, expunându-mi părerea despre cum cred că ar trebui să arate motivația pe care profesorul trebuie să o ofere elevului. Deseori, mi s-a întâmplat să dau greș. E greu să fii perfect, e greu să fii privit ca fiind perfect atât de către colegii de clasă, cât și de către profesori.
Un profesor bun vorbește cu glasul, profesorul fascinant vorbește cu ochii și pune accentul pe o educație de succes. Un profesor fascinant va îndruma elevii pe calea cunoașterii, le va hrăni personalitatea, un profesor bun educă doar inteligența logică.
Pregătește elevii pentru eșec, nu doar pentru aplauze. Nu încerca să le transmiți faptul că nu sunt destul de buni într-un anumit domeniu și lasă-i să se dezvolte. Dacă-ți cer ajutorul, oferă-l, nu le spune că ,,Știu, dar nu vreau să-ți zic”.
NU!
!!! Vor să cânte la chitară? Vezi că nu sunt pregătiți pentru cariera muzicală la care visează? Nu le strica filmul! Explică-le ceea ce au de învățat, deoarece este dificil să fii autodidact, mai ales când vizăm un instrument. Nu le spune că sunt afoni, ajută-i cu exerciții pentru a căpăta încredere. Și-au format o trupă și ai găsit un alt chitarist potrivit? Nu-l da afară pe cel slab, arată-i unde greșește. Spune-i că ești acolo pentru el, că-l încurajezi și că ai încredere.
!!! Vor să devină psihologi renumiți? Nu-i compara cu ceilalți: ,,Sunt două eleve cu mult mai pregătite față de tine”. Nu le aduce elevilor în prim-plan faptul că n-au șanse să profeseze drept psihologi doar pentru că nu au învățat o lecție la timp.
Care sunt cauzele?
- Lipsa de flexibilitate în gestionarea timpului școlar
- Învățarea în școli ar trebui să fie una de tip experențială
- Înțelege că, într-un final, toate hârtiile și ciornele ajung la renumitul coș de gunoi
Nu mai studiem pedagogia clasică, tip magister dixita, unde elevul era dominat de către profesor.
Și totuși…
- Cum se poate asigura accesul la o educație relevantă pentru societate?
- Cum se pot forma, în același timp, profesioniști cu o pregătire solidă în domeniul în care vor lucra, dar și cu suficientă flexiblitate pentru a face față situațiilor ,,problemă”?
Să vorbim despre competențe ,,cheie”?
Dragă elevule, nu ai parte de susținere pe partea unui hobby? Sunt aici! Da, este greu, dar nu imposibil. Trebuie să ai multă răbdare.
Trebuie să-nțelegi că eșecurile devin căi de cunoaștere, ele te învață ce ai de corectat. Nu te mai compara cu ceilalți! Crede-mă, ești grozav!
Greșești? Înseamnă că evoluezi. ,, În această piață a exprimării este ușor să vorbești, dar mai dificil să te faci auzit”. – ,,Oricine este un artist”
Generația unui fast-food emoțional?
Și eu fac parte din ea. ,,Mereu copilul perfect”.. Mi-e frică de critică! N-am considerat-o niciodată drept o nouă aripă pentru a te aventura dincolo de limite. Gândurile devin un Infern? Da, pentru că mă simt doar un ,,elev-fantomă” și am aripile arse.
Mi-a plăcut să cânt la chitară. Am făcut tot posibilul să evoluez și să ajung la nivelul la care sunt acum. Ce m-a motivat? Să demonstrez că sunt mult mai bună față de opinia pe care o avea deja formată ,,mulțimea”.
Și cum arată un profesor fascinant?
,,Ce face copilul meu de 10?” este una dintre replicile care mi-a marcat viața de liceu și m-a încurajat în cadrul literaturii. Profesorii fascinanți sunt maeștrii sensibilității! Mi-a plăcut să scriu de când imaginația mi-a fost apreciată, mai ales pe partea pedagogică.
,,De ce nu pui mai presus motivația intrinsecă?” Oh, da. Mereu fugim după note, aprecieri, laude. Dar uităm de dorințele noastre ca elevi, uităm de activitățile care ne definesc. Deci? Ce e mai presus? Educarea inteligenței logice? Sau dezvoltarea celei emoționale?
,,Nu ești perfectă, ești originală!” este încurajarea profesorului care mi-a dat încredere în timp ce predam o lecție de științe ale naturii, materie care m-a speriat frecvent.
Ce face motivația pe care profesorul o oferă elevului?
Construiește, clădește o persoană care știe să răspundă la sensibilitate, care poate face față eșecului. Un elev motivat? Da, un viitor adult care va ști să ofere motivație la rândul său, iar, astfel, omul se vindecă pe sine.
Profesorii fascinanți privesc educația ca pe o provocare: stabilirea unui dialog echilibrat între latura socială și cea individuală a elevului, formarea unei relații strânse de învățare între cei doi parteneri (educabil-educator).
Profesorii fascinanți știu că inspirația își are originea în imaginație.
Autor: Filimon Andreea-Gabriela